Durf jij jezelf echt te laten raken?

Wanneer iemand iets doet of zegt wat ons raakt (ik noem dit een trigger) maakt dit dat we de neiging hebben om weg te gaan bij de pijn die eronder zit. Wat we vervolgens doen om de pijn niet te voelen is vechten, vluchten of bevriezen. In alle gevallen gaan we uit contact met de ander en met onszelf en gaan we voorbij aan datgene wat er werkelijk in ons wordt geraakt. Met als gevolg dat de ander weer op ons gaat reageren en we het tegengestelde krijgen van wat we graag zouden willen. Dit geeft voor alle betrokken partijen een onprettig gevoel. Binnen families en liefdesrelaties zorgt dit veelal voor een hoop onnodig verdriet en geregeld zelfs voor een definitieve breuk. Eeuwig zonde wat dit zou veel minder gebeuren wanneer we zouden weten hoe we onze eigen pijn kunnen helen.

En hoe doe je dit dan je eigen pijn helen? Nou heel simpel eigenlijk gewoon door je te laten raken. Door contact te maken met het gevoel wat ontstaat wanneer je geraakt wordt. Maar dan is het natuurlijk wel handig wanneer je doorhebt dat je geraakt wordt. Dat het gevoel wat er dan in je lichaam ontstaat er gewoon even mag zijn en dat je ervoor openstaat om te onderzoeken wat hier vervolgens onder zit. En dat is best even oefenen maar wanneer je dit doorhebt dan gaat dit je heel erg veel opleveren. Het gaat ervoor zorgen dat datgene wat een ander doet of zegt jou niet langer uit balans gaat brengen. En wanneer je in balans blijft kun je in de liefde blijven en vanuit liefde richting de ander kan blijven reageren. Hoeveel rust denk je dat dit je gaat brengen? Hoeveel gepieker, gedoe, slapeloze nachten, conflicten en verdriet zou dit jou gaan schelen? Zou dit niet geweldig zijn!

Dan ga ik je dit leren aan de hand van een praktisch voorbeeld uit mijn eigen leven.

Enige tijd geleden stuurde ik totaal spontaan een berichtje naar mijn schoonzusje waarin ik haar voorstelde om de volgende dag met ons gezin naar hun toe te komen. Lekker samen zwemmen, bijkletsen en samen eten. Het was al een lange tijd geleden dat we echt iets samen hadden gedaan en echt betrokken waren geweest in elkaars leven en ik wilde dit graag anders. En in plaats van te gaan klagen (wat ik vroeger deed) ga ik tegenwoordig in de actie om zelf te creëren wat ik graag zou willen. En wanneer ik dit doe weet ik inmiddels ook – omdat het bij mij allemaal mag gebeuren – dat er dan eerst altijd nog wat obstakels te overwinnen zijn. Of wat cadeautjes uit te pakken zijn onderweg.  

En dat gebeurde dan ook. Mijn schoonzusje stuurde namelijk vrij snel terug dat ze het een super leuk idee vond maar dat het niet uitkwam. Tot zover voelde het ok. Echter toen ze vertelde dat het niet kon omdat ze bezoek kregen van een goede vriendin van mij en haar vriend toen voelde ik dat ik geraakt werd. Iedereen zou deze uitleg kunnen begrijpen, helemaal niets mis mee, echter werd ik geraakt. Ik voelde direct een weeïg gevoel in mijn maag, maar ook dat mijn keel werd dichtgeknepen. En wanneer ik dat voel weet ik dat ik met een trigger te maken heb, oftewel oude pijn van vroeger die nog niet helemaal geheeld is. Wanneer je nog niet zo goed in contact staat met je gevoel dan kun je een trigger herkennen wanneer je merkt dat je ergens boos of geïrriteerd van raakt of dat iets je verdrietig of angstig maakt. Dan is het prime time!

En wanneer je een trigger opmerkt, iets wat je raakt. Weet dan dat datgene wat de ander doet of zegt wat je raakt niets met jou te maken heeft. Dat het jou raakt heeft wel met jou te maken. Dat je wordt geraakt in oude pijn van vroeger die naar de oppervlakte komt. Een gevoel van vroeger waarin je je niet gehoord voelde, niet gezien voelde, niet serieus genomen voelde, buitengesloten voelde, enzovoorts. De mensen in jouw buitenwereld zijn slechts acteurs die jou spiegelen en laten zien wat je nog mag helen in jezelf. En ik noem dit cadeautjes. Cadeautjes die uitgepakt mogen worden. Cadeautjes die je iets gaan leren over jezelf en in staat stellen om je oude pijn te helen. De pijn die onder de trigger verstopt zit. En hoe meer je deze cadeautjes uitpakt hoe meer je in balans komt en kunt zijn met wat er is en vanuit liefde kunt reageren. En dat brengt rust, vrijheid en blijheid. En reken erop dat ik al ongelooflijk veel cadeautjes heb uitgepakt. Maar heel af en toe komt er nog eentje naar boven en dit was er eentje. Dus ik begon met het uitpakken ervan.

Vroeger had ik natuurlijk helemaal niet door dat ik een trigger kreeg en dat zal met jou mogelijk ook in eerste instantie het geval zijn. En toen ik hier zelf voor het eerst mee aan de gang ging kwam ik er soms pas een aantal dagen later achter dat ik een trigger had gehad. En dan is de kunst om lief te blijven tegen jezelf en het gewoon waar te nemen en weer door te gaan met oefenen. En dan zul je merken dat je steeds fijngevoeliger wordt en het steeds sneller door hebt wanneer je op een cadeautje stuit. En dan ineens zit je in een moment en weet je in het moment dat er een cadeautje voor je staat en dat is gaaf want dan kun je er direct iets mee. Maar dat komt. Dit is jezelf in staat stellen om te oefenen. Gewoon vallen en weer opstaan, niets meer en niets minder. Maar laten we beginnen met stap 1 het herkennen van de trigger en de manier waarop we onszelf dan gaan beschermen. Ten aanzien van het gegeven voorbeeld zou ik vroeger in een van de volgende rollen geschoten zijn:

1) de aanklagersrol en die gaat zo: Nou wat raar dat wij niet kunnen komen. We hebben in het verleden toch ook altijd dingen met de vriendengroep gedaan. Wanneer wij op bezoek zijn dan kan toch ook altijd iedereen binnenlopen, dan wordt er toch ook geen nee gezegd. En het is nota bene een goede vriendin van mij, waarom zouden we daar niet bij kunnen zijn. Dat is toch alleen maar leuk, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Echt vreemd. Hier zijn ze toch ook altijd welkom wanneer ze willen, enzovoorts.

2) de slachtofferrol: hoe kan het nou dat een goede vriendin van mij en haar vriend wel mogen komen en wij niet. Vroeger spraken we toch ook altijd met zijn allen af bij mij thuis, waarom mag ik er nu ineens niet bij zijn. Dat is toch niet eerlijk. Zouden we dat nou echt niet door hebben dat ze mij dit aandoen. Er speelt vast meer wat ze niet uitspreken…..enzovoorts.

Zijn deze rollen voor jou herkenbaar? Het kan ook maar zo zijn dat je bevriest en helemaal niets meer zegt en doet. Een soort van implodeert in plaats van explodeert. En dat is misschien nog wel de meest schadelijke voor onze gezondheid. We zetten hier namelijk energie mee vast die geen kant meer opkan. Zo ontwikkelen we klachten en op de lange termijn kan het ons letterlijk ziek maken.

Welke bescherming je ook onbewust kiest geen van allen helpt je. Wanneer we genoemde rollen aannemen hoeven we niet naar onszelf te kijken en ontlopen we de pijn. En de pijn is niet van nu, die is altijd oud. Altijd van vroeger toen we nog een klein kind waren. Maar ook heel vaak is de pijn groter dan onszelf en was die al aanwezig als thema bij onze ouders en grootouders en heb je die gewoon opgeplakt.

Een van mijn thema’s en oude pijn is “buitengesloten worden” en dat is eveneens ook mijn angst. Dit is een gevoel dat als een rode draad in mijn leven terugkomt. Ik voelde mij buitengesloten in meiden groepjes, met familieaangelegenheden, vroeger op school, enzovoorts. Ik weet echter dat dit thema groter is dan mijzelf. Dit thema speelt ook al in de generatie voor mij, daar heb ik hem ook al verschillende keren naar voren horen komen. En de thema’s die er bij mijn cliënten boven water komen zijn vaak ook al aanwezig bij hun voorouders. Voor mij is het fijn om het inzicht te hebben dat ik bepaalde gevoelens opgeplakt heb in mijn jeugd en dat ze eigenlijk helemaal niet van mij zijn. Ik kan ze dus ook veranderen als ik dat wil. 

Mijn gedachten neigen nog heel soms naar een van de rollen die ik heb beschreven, maar steeds vaker realiseer ik mij in het moment dat het mijn eigen oude pijn is die geraakt wordt. De ander drukt als het ware op een alarmbel die afgaat en dan ging ik vervolgens in de afweer. Soms ging ik in de aanval om de ander precies te vertellen wat ik van hem of haar dacht (waar ik geen vrienden mee maakte) en andere keren trok mij terug en gooide mijzelf uit vriendengroepjes of verbrak ik het contact met vrienden of familieleden. 

Heel verdrietig natuurlijk want iedereen had al die tijd al het beste met mij voor. Wat ik deed was weglopen voor mijn eigen pijn. Ik creëerde mijn eigen werkelijkheid. Mijn angst was dat ik werd buitengesloten en dat is precies wat er gebeurde wanneer ik mensen tegen mijzelf in het harnas jaagde of mijzelf terugtrok en het contact verbrak. 

Tegenwoordig weet ik dat ik al deze triggers mag doorvoelen. Dat ik daar contact mee mag maken. Door iedere keer weer contact te maken met de pijn van vroeger, met de dingen die ik heb meegemaakt – zoals we allemaal dingen in ons leven meemaken – dan verdwijnt de pijn en hiermee de trigger in het ‘hier en nu’. Wat er dan verdwijnt is het gedoe en in plaats van gedoe ontstaat er verbinding. Verbinding met mijzelf en verbinding tussen mij en de mensen om mij heen. In essentie zijn we liefde en reageren we vanuit liefde. Maar wanneer er een afweer tussenin zit om onszelf te beschermen dan reageren we vanuit die afweer. Wanneer je leert om die afweer te herkennen en leert om hem los te laten dan blijft er alleen een liefdevolle verbinding over. 

In plaats van in mijn oude rollen te duiken toen ik het berichtje kreeg heb ik tegen mijzelf gezegd dat ik het gevoel van buitengesloten worden – wat mijn gevoel is – mag voelen. En het duurde een dag maar de volgende nacht werd ik om 0.500 uur huilend wakker en kwam er een stuk van de oude pijn uit mijn lichaam. Puur en alleen omdat ik het toestond. Omdat ik mij niet liet verleiden door alcohol, een reep chocolade, destructieve gedachten of andere verdovende handelingen. Het mocht er gewoon zijn. En ja dan doet het even pijn maar dan heelt de pijn ook echt, zolang je er maar voor zorgt dat je uit de destructieve afweer gedachten blijft van de rollen die ik heb beschreven. Voel alleen wat er te voelen valt. En wanneer je moet huilen, huil dan hard en huil dan goed om alle restjes pijn te helen en je lichaam op te schonen. Durf jij jezelf echt te laten raken?

Deel je ervaring met mij.

Ik ben benieuwd of mijn verhaal je raakt of inspireert. Ik zou het super vinden als je met mij zou willen delen wat mijn verhaal met je doet en wat het je brengt. Je kunt dit doen via info@happyhealthacademy.nl

Mindfulness Training voor bewustwording

je bewustwording is key om te kunnen veranderen. Om los te laten wat niet meer functioneel voor je is. We maken allemaal dingen in ons leven die pijn hebben gedaan. Die pijn komt omhoog als iets in het hier en nu je herinnert aan die pijn. Iets raakt je en dan gaat er een afweermechanisme in werking. Handig wanneer je echt in gevaar bent maar niet wanneer het ervoor zorgt dat je uit verbinding met jezelf en de ander gaat. Bovendien gaat de pijn hier niet mee weg maar zal iedere keer terug blijven komen. Word je veel getriggerd door datgene wat anderen doen of zeggen (partner, kinderen, familie, vrienden of je werkgever) en zou je graag van die triggers af willen zodat ze jou niet langer belemmeren?  Neem dan contact met mij op voor een gratis kennismakingsgesprek voor Mindfulness. Met Mindfulness gat ik je leren anders tegen de werkelijkheid aan te kijken zodat je hier voortaan veel minder of geen last meer van ervaart. 

Word je al door mij gecoacht?

Wanneer je al door mij gecoacht wordt schrijf dan alsjeblieft alle situaties op waarin je ervaart dat je getriggerd wordt zodat we hier samen naar kunnen kijken en ik je kan leren hoe je hier op een andere manier mee om kunt gaan zodat het je niet langer raakt.  

Happy Healthy Me Facebook groep

Heb jij je al aangesloten bij onze mooie Facebook Groep. Een groep waarin je juist imperfect mag zijn. We willen allemaal naar de perfectie terwijl we juist ook imperfect zijn. We willen onze imperfecte kant graag verstoppen voor de buitenwereld en dat kost bakken vol met energie. Wat zou het jou opleveren om helemaal jezelf te kunnen zijn? Neem een kijkje in de groep. In het slechtste geval word je er een gelukkiger mens van!

Inschrijven voor Happy Health News

Wanneer mijn blog je inspireert en je vaker dit soort persoonlijke anekdotes opgestuurd wilt krijgen om er iets van te kunnen leren, schrijf je dan in op het Happy Health News. Dan ontvang je maximaal 1 maal in de twee weken een e-mail van mij met een inspirerend verhaal.

Jorine is zowel coach als therapeut. Daarom kun je bij haar terecht voor zowel lichamelijke, mentale als hormonale klachten. Jorine coacht, traint en behandelt mensen met stress en stress gerelateerde klachten zoals: angst(en), overgewicht, chronische stress en burn-out, ongecontroleerde emoties en verslavingen. Ook geeft zij Mindfulness trainingen en trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Jorine leert je situaties op een andere manier waar te nemen zodat je er minder of helemaal geen last meer van ervaart. Bovendien helpt Jorine je jouw purpose in life te vinden, waarin je niet langer meer hoeft maar gewoon jezelf mag zijn.