Cursus: leren omgaan met emoties

Hoe vaak laat jij je leiden door je emoties?

Voel jij je regelmatig aangevallen of gekwetst door wat anderen doen of zeggen? Niet gehoord of gezien door je partner, je familie of je kinderen? Niet gewaardeerd op je werk? Jaloers om wat een ander kan of heeft? Teleurgesteld over dingen die je hebt gedaan en liever anders had willen doen? Boos over datgene wat anderen je hebben aangedaan? Verdrietig over dingen die je nooit hebt gehad of er niet meer zijn? Bang en onzeker om niet goed genoeg te zijn? En laat je je door schaamte tegenhouden om jezelf te zijn, uit angst niet door anderen geliefd te worden?.

Je bent niet je emoties, emoties hebben jou

Emoties hebben verhalen nodig om te blijven bestaan

Schaamte, jaloezie, woede, verdriet of angst bestempelen we in het algemeen als negatieve emoties en vreugde of blijdschap als positieve emoties. Ze bepalen voor ons of we ons goed of ellendig voelen.   
Niet de emotie zelf maakt dat we ons ellendig voelen, maar de gedachten die voorafgaan aan de emotie die we ervaren. Gedachten als: “ik ben niet goed genoeg”, “ik kan het toch niet”, “niemand houdt van mij”, enzovoorts.

Om het ellendig gevoel niet te hoeven voelen zijn we geneigd om iemand anders de schuld voor dit gevoel te geven of het ellendige gevoel te verdoven met ongezond eten, alcohol of een ander verslaving, zoals hard werken of ons best doen voor anderen. Allemaal middelen die ervoor zorgen dat we ons weer heel even goed voelen, maar ons op lange termijn alleen maar verder weg brengen van een liefdevolle verbinding met onszelf en anderen. Omdat de emotie niet doorvoeld wordt maar een verhaal in ons hoofd is geworden steekt hij iedere keer weer ongewenst de kop op en wordt door ons lichaam en onze geest op allerlei nieuwe situaties geprojecteerd. 

Emoties zijn niet meer dan energie die in je opkomt,
door je heentrekt en weer verdwijnt

Goed voelen en goed voelen

Je goed voelen is een kwestie van goed leren voelen. Wanneer je je emoties op een neutrale manier leert waarnemen, zonder oordeel over jezelf of de ander, dan zul je versteld staan van de inzichten die ze je zullen brengen. Door je emoties niet meer als negatief of positief te bestempelen en de ruimte te geven om er te mogen zijn verliest de emotie aan “lading”. Het wordt hiermee veel eenvoudiger om je te verbinden met pijn uit het verleden en van hieruit los te laten. Hoe meer “oud zeer” je op kunt ruimen, hoe meer liefde er voor jezelf en voor je omgeving ontstaat. Je gaat voelen hoe je je wilt voelen.

Een leven in Balans is een leven met zo weinig mogelijk emoties

Leren omgaan met emoties

Wanneer je leert om je emoties waar te nemen als een neutrale energie, in plaats van je ermee te identificeren, zullen ze je niet langer meer uit de tent kunnen lokken. Je met je emoties kunnen verbinden in plaats van ze te beredeneren zorgt ervoor dat de angst en de pijn die erachter zit langzaam verdwijnt. Je kunt weer keuzes maken vanuit liefde en vrijheid in plaats van vanuit angst.  

Zou je:

  • vanuit rust willen kunnen reageren, in plaats van je mee te laten slepen door je emoties?
  • pijn uit het verleden willen loslaten, zodat je er niet meer door wordt gehinderd in het hier en nu?
  • je emoties willen leren uiten, zonder jezelf of een ander de schuld ervan te geven?
  • weer willen kunnen genieten van de dingen waar het echt om gaat in het leven, in plaats van je te laten leiden door boosheid, schuldgevoel, verdriet of angst?
  • jezelf willen leren accepteren zoals je bent, in plaats van je te schamen voor van alles en nog wat?

Schrijf je dan nu in voor de cursus

Onze emotie is niet het probleem, het is onze weerstand ertegen 

Inschrijven of stel je vraag

3 + 13 =