Wie is er niet gek op suiker?

Wie is er niet gek op suiker? We weten allemaal dat suiker geen voedingsstoffen bevat, je er heel moe van kunt worden en een verslavend karakter heeft. Er zijn steeds meer mensen die overschakelen op het gebruik van vruchtensuikers in toetjes of baksels. In tegenstelling tot in gewone suiker zit er in vruchtensuiker wel voedingsstoffen, maar het brengt de bloedsuikerspiegel nog net zo hard omhoog, met als gevolg dat je er net als suiker moe van kunt worden. Bovendien bevat het nog steeds veel calorieën en draagt het niet in positieve zin bij aan gewichtsbeheersing.

Wie was er niet enthousiast toen de zoetstof Stevia op de markt kwam?

Stevia, een zoetstof uit de natuur gewonnen zonder calorieën. Dat moest het gaat worden. Ik kan mijzelf nog goed herinneren dat ik Stevia zoetjes kocht voor in de thee. Slechts één zoetje in mijn thee zorgde ervoor dat ik hard naar de gootsteen liep om de slok thee weer uit te spugen. Wanneer je Stevia gebruikt is het heel belangrijk dat je er een zeer geringe hoeveelheid van gebruikt. Stevia is zeer zoet, heeft niet dezelfde smaak en textuur als suiker en vele mensen ervaren een bittere (bij) smaak en dat is jammer.
Tijdens mijn zoektocht naar eerlijke producten kwam ik Erythritol tegen. Toen ik mijn omgeving over het product en over de eigenschappen vertelde had niemand er nog ooit over gehoord. Genoeg reden dus om er een blog aan te wijden.

Wat is Erythritol

Erythritol is een zoetstof, die ook wel bekend staat onder de merknaam Sukrin. Erythritol is compleet natuurlijk en wordt verkregen door fermentatie van glucose door een gist. Dit type suiker komt in bepaalde vruchten voor, als bijvoorbeeld: meloenen, druiven en peren. Ook zit er Erythritol in gefermenteerde voeding zoals rode wijn en kaas. In Europa wordt Erythritol vooral gewonnen uit “niet genetisch gemanipuleerde mais”. Erythritol ondergaat geen chemische processen, zoals bijvoorbeeld bij Aspartaam wel het geval is. Kunstmatige zoetstoffen zoals Aspartaam worden gemaakt in laboratoria en zijn vaak tot honderd keer zoeter dan gewone suiker. Erythritol is 100% zuiver. De suiker is van nature wit en er wordt verder niets aan toegevoegd. Erythritol heeft geen andere (bij) smaak dan gewone suiker en heeft dezelfde textuur als suiker. Erythritol bevat nagenoeg geen calorieën terwijl deze stof wel voor 75% de zoetkracht heeft van gewone suiker.

De verwerking van Erythritol in ons lichaam

Wij mensen kunnen Erythritol wel opnemen, maar niet afbreken. Dit zorgt ervoor dat de energie niet vrijkomt. Erythritol heeft geen enkel effect op de bloedsuiker- en insulinespiegel. Anders dan sommige andere zoetstoffen eindigt Erythritol niet in de dikke darm, waar andere zoetstoffen vaak voor problemen zorgen als winderigheid, diarree of een opgeblazen gevoel. Erythritol wordt grotendeels door de dunne darmen opgenomen en wordt hierna onveranderd door onze nieren uit het bloed gefilterd en plassen wij het gewoon weer uit. Er is geen maximum aanvaardbare dagelijkse inname bepaald. Aanbevolen wordt wel om dagelijks niet meer dan 0,65 gram per kilo lichaamsgewicht te gebruiken, omdat er anders maag- en/ of darmklachten zouden kunnen optreden, zoals wij deze van andere zoetstoffen kennen.

Voordelen van Erythritol

N
0.2 calorieën per gram. Je kunt er niet dik van worden. Dit geldt natuurlijk niet voor de mensen die aangeven aan te komen van lucht 😊.
N
Erythritol wordt gezien als een koolhydraat, zo staat dit ook vermeld bij de ingrediënten op de verpakking, maar het gedraagt zich niet als zetmeel of suiker. Erythritol wordt door ons lichaam niet herkent als voedingsstof en daarom niet omgezet in energie, maar onveranderd uitgescheiden via de urine.
N
Kan worden gebruikt door Candida patiënten. Het voedt de schimmel (Candida) niet, zoals gewone suiker dit doet.
N
Kan veilig gebruikt worden door diabetespatiënten, omdat het de bloedsuiker- en insulinespiegel niet omhoog brengt.
N
Er zijn geen gevallen bekend van mensen die intolerant zijn voor Erythritol.
N
Mensen met vruchtensuiker intolerantie kunnen het gewoon gebruiken, aangezien er geen fructose in zit.
N
Het is gluten en lactose vrij.
N
Het is GMO (gen) vrij. Dit wordt met regelmaat gecontroleerd en met een certificaat vastgelegd
N
Een recente studie onder schoolkinderen toont aan dat Erythritol een zeer goede uitwerking op de tanden heeft. Zelfs beter dan xylitol, wat als een van de grote voordelen heeft dat het goed is voor het gebit. (bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5011233/)
N
Bij verhitting blijft de smaak behouden. Erythritol is dus heel goed te gebruiken in warme baksels
N
Het beïnvloed de spijsvertering niet

Erythritol beschermt mogelijk de bloedvaten tegen schade door hoge bloedsuikers Diabetes

Mensen met diabetes hebben regelmatig hoge bloedsuikers. Na verloop van tijd lijden de bloedvaten daaronder. Onderzoek wat aan de Universiteit van Maastricht lijkt aan te tonen dat Erythritol de vaatwanden juist lijkt te beschermen. Onderzoekers van de Universiteit stelden menselijke bloedvatcellen bloot aan flink wat suiker. De cellen raakten snel beschadigd. Hierna voegde ze Erythritol toe en wat bleek de cellen gingen niet meer kapot.
Op basis van deze ontdekkingen zijn testen gestart in Amerika, waar de Universiteit van Maastricht nauw bij betrokken is.
(bron: https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/nieuws/zoetstof-erythritol-beschermend-effect-op-bloedvaten-bij-diabetes)

Zijn er ook nadelen te noemen aan het gebruik van Erythritol?

N
Het vermoeden bestond dat zoetstoffen onze hersenen op een verkeerd been kunnen zetten door je lichaam te laten denken dat het calorieën binnenkrijgt. Wanneer dit niet gebeurt, zou je door je hersenen getriggerd worden dit te gaan compenseren door meer te gaan eten en hierdoor juist aan te komen.
Een recent onderzoek concludeert dat je niet aankomt van zoetstoffen en ze je zelfs kunnen helpen bij het afvallen. Goed nieuws dus.
N
Erythritol heeft een E-nummer en wel E968. Er bestaan echter veel misverstanden over E-nummers en deze worden helaas ook weleens misbruikt om mensen bang te maken. Bijna alles heeft een
E-nummer. Een tomaat bevat bijvoorbeeld al meer dan tien
E-nummers. E-nummers zijn stoffen die worden toegevoegd om eigenschappen van voedingsmiddelen te verbeteren en kunnen zowel natuurlijk als wel kunstmatig zijn, waarbij Erythritol 100% natuurlijk is.
N
Het gebruik van de zoetstof Erythritol blijft de behoefte aan suiker aanwakkeren. Het is en blijft goed om het gebruik van zoete producten zoveel mogelijk te beperken, zodat de behoefte aan suiker hiermee wordt afgeremd.
N
Er zijn op dit moment geen nadelige effecten van Erythritol bekend.

Hoe je Erythritol het beste kunt gebruiken in recepten

Je zou Erythritol een op een kunnen vervangen in een recept, waar suiker als ingrediënt vermeld staat. Het is beter om iets meer toe te voegen, omdat het net iets minder zoet is dan gewone suiker.
Er bestaat ook de suikervrije poedersuiker van, heerlijk over bijvoorbeeld pannenkoeken.

Prijs en verkrijgbaarheid Erythritol

De prijs is aanzienlijk duurder dan gewone suiker. De prijs ligt tussen de 6.80 en 8.50 euro per pot van 400 gram. Het voordeel hiervan is wel dat je minder snel geneigd bent om er veel van te gebruiken.
Erythritol is bij verschillende webshops te bestellen. Het voordeel hiervan is wel dat je minder snel geneigd bent om er veel van te gebruiken.
Erythritol is ook bij de Happy Healthy Academy te koop. Tijdelijk voor 8,25 euro voor een pot van 400 gram. Uiteraard betaal je bij ons niet de verzendkosten, die bij de verschillende webshops natuurlijk wel gelden.
Je kunt ons via onderstaand contactformulier laten weten hoeveel potten je wilt bestellen en wanneer je ze op wilt komen halen.
De potten kunnen contant of per pin in de Academy afgerekend worden.

Erythritol bestellen

11 + 14 =