Hoe voorkom je dat je steeds maar weer gaat kwijlen?

Ons gedrag is al geconditioneerd vanaf het moment dat we heel erg klein waren. Gedrag dat we van onze vader of moeder en soms al van onze voorouders geërfd hebben. Kwijlen is een voorbeeld van zulk gedrag. Ik ga je uitleggen waarom we kwijlen. Wat het je op gaat leveren om niet langer te kwijlen en hoe je kunt leren stoppen met kwijlen. 

Kwijlen op commando

Ken je de wetenschapper Pavlov nog? Hij stuitte op het verschijnsel van conditioneren. Hij kwam erachter wanneer hij honden een signaal liet horen, voordat ze eten kregen, dat de honden op een gegeven moment alleen bij het horen van het signaal al begonnen te kwijlen. Dit had hij uiteraard langzaam opgebouwd. Eerst liet hij ze alleen het voer zien, waarna de honden begonnen te kwijlen. Hierna begon hij een vooraf een belsignaal te geven, voordat hij met de voerbak kwam. Na enige tijd bleek dat het moment waarop hij het belsignaal gaf de honden al begonnen te kwijlen, zonder dat hij de voerbak had laten zien.

Bij mensen zie je deze conditionering ook terug. Iemand zegt of vraagt iets en zonder erbij na te denken zeggen we “ja dat doe ik wel even”. Zonder erbij stil te staan of we er wel tijd voor hebben. Of het onze verantwoordelijkheid wel is. Of we het niet al veel te druk hebben. Of we niet al te hard werken en onszelf voorbijlopen, enzovoorts.

Voorbeelden van kwijlgedrag bij mensen

Ken je het volgende gedrag bij jezelf?

Kwijlgedrag binnen je privéleven?

“Mam of Pap”, waar liggen mijn sokken? Je begint te kwijlen en gaat de sokken zoeken. “Lief heb je mijn autosleutels gezien?”. Je begint te kwijlen en gaat de sleutels zoeken.

Op je werk:

“Kun je deze vandaag nog even de deur uitdoen?”. Je begint te kwijlen en maakt het voor elkaar. “Deze opdracht is dringend kun jij die er nog even bij doen. Ik heb niemand anders?”. Je gaat kwijlen en neemt het extra werk voor je rekening”.

En dan zijn er ook nog de Uber-kwijlers

“Ik heb mijn zonnebril bij de kapper laten liggen gisteren”. Waarop de Uber-kwijler antwoord: “weet je wat ik kom er vandaag langs, dan haal ik hem wel even voor je op en breng ik hem even bij je langs”.

Hoe mijn partner kwijlt

Mijn partner – en ik heb toestemming van hem om zijn situatie als voorbeeld te gebruiken – kwijlt ook heel veel. Dit kwijlgedrag valt extra op nu hij thuis werkt. Wanneer hij iets moet presenteren op zijn werk loopt de meeting standaard uit. Hij wil het extra goed doen dus kwijlt hij heel wat af. Wanneer iemand hem vraagt om iets te doen dan lost hij het wel even op. Hij werkt iedere dag standaard over en wanneer hij niet de waardering krijgt die hij hoopt te krijgen dan gaat hij nog harder werken. Wanneer we afspreken om op een bepaalde tijd te lunchen dan komt hij standaard te laat en als dan zijn werktelefoon gaat, voordat hij aan tafel zit, dan neemt hij hem alsnog op. Wanneer ze dan van zijn werk een beroep op hem doen dan vertrekt hij zonder iets te zeggen naar boven en is zijn lunch compleet vergeten. Men vraagt, hij draait. Aan het einde van de dag is de vloer onder zijn bureau kletsnat van het kwijlen en ik maar dweilen…. 🙂

Waarom kwijlen we?

We kwijlen bijvoorbeeld omdat we bang zijn. We zijn bang voor datgene wat er zou kunnen gebeuren wanneer we aangeven dat we geen tijd hebben om te doen wat anderen van ons vragen. We kwijlen ook uit gewoonte, omdat we dit al van onze ouders en voorouders meegekregen hebben. We kwijlen ook omdat we onbewust hopen waardering van anderen te krijgen voor de dingen die we voor ze doen. De Uber- kwijlers doen zelfs dingen voor anderen wanneer anderen hier helemaal niet om gevraagd hebben.

Ikzelf kwijlde altijd om waardering van anderen te krijgen voor wat ik deed. Ik probeerde anderen te laten zien hoe succesvol ik was in wat ik deed en daar kreeg ik dan waardering voor. Ik hoorde altijd van mensen terug hoe geweldig ze het wel niet vonden om te zien hoeveel dingen ik tegelijkertijd voor elkaar kreeg. Wanneer iemand 1 studie deed, deed ik er 3. Altijd ietsje meer dan iemand anders. Dan vroegen ze mij waar ik al die energie vandaan haalde en dan groeide ik. En dan nam ik nog meer initiatieven aan. Je wilt niet weten wat ik mijzelf allemaal op mijn hals heb gehaald in mijn leven. Bijna niemand wist dat ik verslaafd was aan de Red Bull om het overdag allemaal vol te kunnen houden en dat ik verslaafd was aan de slaappillen om ’s avonds weer te kunnen slapen. Al dat harde werken alleen maar om waardering van anderen te krijgen. 2 burn-outs heb ik ervan gekregen, heel veel hoofdpijn en lichamelijke kwaaltjes. Dat was dus allemaal het gevolg van al mijn gekwijl.

Wanneer en waarom kwijl jij?

Nu je meer hebt geleerd over kwijlen is het wellicht interessant om er eens op te letten wanneer jij kwijlt. Hoe vaak je kwijlt en waarom je eigenlijk kwijlt? Wat hoop je jij met het kwijlen te verkrijgen van de buitenwereld? En waar ben je bang voor wanneer je zou stoppen met kwijlen? Kijk maar eens of je dit voor jezelf gewaar kunt worden, als je dit wilt.

Wat levert kwijlen ons eigenlijk op?

We zijn de hele dag bezig met dingen die ons verder weg brengen van innerlijk rust, vrije tijd enzovoorts Oftewel de dingen waar het echt om gaat in het leven. We staan de hele dag in de kwijlstand en het brengt ons alleen maar verder van ons doel vandaan. Mijn vriend heeft het door en wil het graag veranderen want hij ervaart ook dat hij veel te hard werkt en alleen maar vermoeider wordt. Hij heeft nergens tijd voor en zit continu in zijn hoofd. Hij is continu afgeleid en maakt eigenlijk niets af. Wanneer hij met iets voor zichzelf bezig is  en ik roep in paniek dat mijn harde schijf van mijn pc vol zit, of wat voor lokroep dan ook, dan laat hij alles vallen en komt mij redden. En zo komt hij dus nooit aan zichzelf toe.

Hoe fijn zou het voor je zijn als je zou kunnen stoppen met kwijlen? Wat zou dit je opleveren als je dit onder de knie zou kunnen krijgen? Meer rust? Meer tijd? Minder klachten? Meer plezier in je leven? Meer genieten van het hier en nu?

In 3 stappen van je kwijlgedrag af

Stap 1: Bewustwording van de momenten waarop je gaat kwijlen
Om te kunnen stoppen met kwijlen is één van de belangrijkste stappen om je bewust te gaan worden van de momenten waarop je gaat kwijlen. Wanneer ga jij in de actie stand wanneer iemand anders je wat vraagt of je wat opdraagt? Schrijf deze momenten eens op voor jezelf, zodat je je steeds bewuster wordt van je kwijlgedrag.

Stap 2: Haal jezelf van de automatische piloot af
Wanneer je je bewust bent geworden van je kwijlgedrag dan is de volgende stap om te stoppen met kwijlen. Dus wanneer iemand je iets vraagt dan is het de kunst om niet meteen “ja” te zeggen, maar eerst tot 10 te tellen voordat je een antwoord geeft. Je kunt natuurlijk ook tijd kopen door aan te geven dat je er nog even over na wilt denken en erop terugkomt. Zo ga je het gedrag, wat je normaal gesproken automatisch laat zien, doorbreken.

Stap 3 Doorbreken van belemmerende patronen
Merk je na stap 2 dat er angsten naar boven komen of merk je dat het heel lastig is om dit patroon te doorbreken omdat je systeem je toch iedere keer blijft aanzetten tot dit gedrag? Dan is het wellicht handig om mijn hulp in te roepen, als je tenminste wilt leren stoppen met kwijlen. Dan ga ik je helpen om jouw belemmerende patronen en/of overtuigingen boven water te krijgen en help ik je om ze te doorbreken. Zo hoef je je kwijlgedrag niet verder de generatie door te geven en zult merken dat je zonder al dat gekwijl meer rust, tijd en plezier zult ervaren en minder klachten!.

Mindfulness Training voor bewustwording

Bewustwording is key om te kunnen veranderen. Om los te laten wat niet meer functioneel voor je is. Als mens willen we graag alles onder controle houden en probeert je lichaam je te behoeden voor verandering, want dat ziet je lichaam als gevaar. Wil jij meer rust in je leven kunnen ervaren en meer willen leren genieten in het hier en nu? Mindfulness leert je de controle los te laten. Te zien wat voor jou echt belangrijk is in jouw leven en dit meer te gaan leven. Is dit wat je meer zou willen?

Deel je ervaring met mij.

Ik ben benieuwd of mijn verhaal je heeft geïnspireerd. Of je jezelf in mijn verhaal herkent en of je er iets mee kunt? Ik zou het super vinden als je met mij zou willen delen wat mijn verhaal met je doet en wat het je brengt. Je kunt dit doen via info@happyhealthacademy.nl

Happy Healthy Me Facebook groep

Ben je al lid van de Happy Health Me – 100% jezelf zijn Facebook groep? Nee? In deze groep delen we mooie anekdotes, quotes en filmpjes die je zullen helpen om steeds dichter bij je essentie te komen en jezelf te leren zijn. Kom halen en brengen in onze Facebook groep waar je echt zult worden gezien en gehoord om wie je bent. Binnenkort gaan we ook live coachen in de groep!

Inschrijven voor Happy Health News

Wanneer mijn blog je inspireert en je vaker dit soort persoonlijke anekdotes opgestuurd wilt krijgen om er iets van te kunnen leren, schrijf je dan in op het Happy Health News. Dan ontvang je maximaal 1 maal in de twee weken een e-mail van mij met een inspirerend verhaal.

Jorine Is zowel coach als therapeut. Daarom kun je bij haar terecht voor zowel lichamelijke, mentale als hormonale klachten. Jorine coacht, traint en behandelt mensen met stress en stress gerelateerde klachten zoals: angst(en), overgewicht,  chronische stress en burn-out, spijsverteringsklachten, klachten rondom de overgang, rug, schouder en nekklachten, voedingsintoleranties, hooikoorts, ongecontroleerde emoties en verslavingen. Ook geeft zij Mindfulness trainingen en trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling.