fbpx

Mindfulness is….

…..bewust boodschappen doen

Met andere dingen de supermarkt thuiskomen dan gepland

Ken je dat? Je wilt gezonder gaan eten en om onverklaarbare redenen kom je iedere keer weer de supermarkt uit met spullen, die je helemaal niet van plan was om te kopen.

Als je eerlijk naar jezelf bent weet je best wel welke paden je beter over kunt slaan in de supermarkt. Maar waarom lijkt dit dan gemakkelijker gezegd dan gedaan? Omdat we ons veelal niet bewust zijn van datgene wat we aan het doen zijn in de supermarkt. We lopen het eerste pad in en als een magneet worden we naar al die lekker dingen in de schappen toe getrokken. En dan zijn we onze goede voornemens helemaal kwijt.

Niet bewust van datgene wat we in de supermarkt aan het doen zijn

Als een kip, zonder kop lopen we de winkel rond. En de supermarkten maken hier handig gebruik van. Een keer in de zoveel tijd gooien ze alle paden om, zodat we weer opnieuw onze weg moeten vinden naar de spullen die we nodig hebben. Dit zorgt ervoor dat we dan toch weer noodgedwongen door de paden met de chips, de frisdrank of het snoep moeten om te komen waar we zijn willen. Voor de kassa’s en op de kop van de stellingen zetten ze natuurlijk ook net weer de lekkerste producten neer. Je wilt dolgraag al die verleidingen kunnen doorstaan en thuiskomen met datgene wat je had gepland om te kopen.

Mindfulness is…oefening

Stap 1 oefening bewust boodschappen doen

Bij Mindfulness gaat het erom dat we ons bewust worden van datgene wat er is, wanneer het zich voordoet, zonder oordeel en zonder direct iets te hoeven veranderen. Een mooie oefening voor in de supermarkt is dus om je bewust te worden van je gedachten, je gevoel en je gedrag vanaf het moment dat je de supermarkt inloopt. Wat zegt je allemaal tegen jezelf, wat voel je allemaal als je langs die paden met lekkere spullen loopt en wat doe je vervolgens? Wat houd je jezelf allemaal voor in je hoofd, wat denk je over jezelf? Wat is je stemming en hoe voelt het om wel of niet toe te geven aan de dingen waarvan je weet dat ze misschien niet zo goed voor je zijn?. Zit er een angst onder? En hoe zou je je gedrag omschrijven wanneer ik door een raam in de supermarkt naar je zou kijken? Oordeel niet over datgene wat je waarneemt. Het mag er allemaal zijn. Het doel is dat je je bewust gaat worden van datgene wat er allemaal gebeurd in jou. Wanneer je dit wilt zou je aantekeningen kunnen maken in een klein boekje of waarnemingen over je gedachten, je gevoel en je gedrag kunnen inspreken op je Voicerecorder op je telefoon als je de supermarkt doorloopt.

Stap 2 Heb je invloed en wil je datgene veranderen wat er is

Nu je je meer bewust bent van je gedachten, je gevoel en je gedrag in de supermarkt zou je over kunnen gaan naar een volgende stap en dat is bepalen wat je ermee wilt. Wanneer je je ergens niet prettig over voelt dan is de eerste vraag die je jezelf kunt stellen: heb ik invloed op datgene wat gebeurd? Dan zijn er twee mogelijkheden:

1) Je hebt invloed
2) Je hebt geen invloed

Wanneer je geen invloed hebt dan is het het beste om te accepteren wat er is. Wanneer het regent kun je de hele dag gaan mopperen dat het regent, maar je kunt er niets aan veranderen. Je hebt er dus alleen jezelf maar mee als je het wel doet.

Wanneer je wel invloed kunt uitoefenen zijn er ook twee opties:

1)    Je hebt wel invloed maar je wilt er niets mee. Je kunt ervoor kiezen om al die lekkere dingen uit de supermarkt te laten liggen en niet te kopen, maar dit wil je niet. Je vindt het veel te lekker om te snoepen en je hebt het er niet voor om niet meer te snoepen voor je gezondheid of voor je gewicht. En dit is helemaal prima, zolang je dit voor jezelf kunt accepteren. Blijf je echter mopperen of je gezondheid of je gewicht of benijdt je anderen over datgene wat zij hebben, dan kies je ervoor om jezelf ongelukkig te blijven voelen. Niet fijn voor jezelf en voor je omgeving.

2)    Je hebt wel invloed en je wilt datgene wat er is graag veranderen, omdat het je niet gelukkig maakt. In dit geval maak je een plan om actie te ondernemen met betrekking tot datgene wat je wilt veranderen. En weet je niet precies hoe je dit aan zou moeten pakken of speelt angst een rol, dan kun je altijd de hulp inroepen van een Life coach om je hierbij te ondersteunen, zodat je leert om je weer OK te kunnen voelen met wat er is. Voor meer informatie over wat een Life Coach voor jou kan betekenen klik hier.

Stap 3 Mindful naar de supermarkt

Wanneer je jezelf na stap 1 en 2 van deze Mindfulness oefening toch vrij wilt breken van automatische patronen in de supermarkt lees dan onderstaande Tips & Tricks. 

 

  • Maak voor dat je naar de supermarkt gaat een lijstje van datgene wat je nodig hebt en houd je hier ook aan.
  • Bedenk van tevoren welke paden je wilt overslaan, om jezelf te behoeden voor de verleidingen, die overal op de loer liggen. Betreedt deze paden niet, tenzij hoogstnoodzakelijk.
  • Koop geen lekkere dingen of frisdranken met de reden, dat je wat in huis wilt hebben voor de visite. Onbewust weet je dat deze lekkere dingen op een gegeven moment in je eigen mond verdwijnen. Voor de visite is het ook fijn wanneer ze gezonde snacks voorgeschoteld krijgen. Voor de visite is het namelijk ook lastig om nee te zeggen tegen iets wat jij speciaal voor hun in huis hebt gehaald. 
  • Ga nooit boodschappen doen op een lege maag. Drink een aantal glazen water wanneer je nog niet gegeten hebt en poets je tanden. Dit helpt.
  • Ga alleen boodschappen doen en niet met je partner, anders moet je twee mensen managen, die zich aan het lijstje moeten houden.
  • Een ander alternatief om je boodschappen te kopen is via internet. Vanuit huis je boodschappen bestellen behoed je van alle verleidingen die je tegenkomt wanneer je door de supermarkt loopt. Je kunt zo nog bewuster je keuzes maken en de risico’s managen.
  • Wanneer je toch de neiging hebt om iets lekkers te kopen, wat je je niet had voorgenomen, zeg dan STOP tegen jezelf. Doe even niets. Haal adem en neem waar wat er in je lichaam gebeurd. Wat denk je? Is het reëel om dit te denken? Bedenk wat wel reëel is en wat je wel helpt om datgene te doen wat je zou willen doen. Wat voel je? Kun je naar het onrustige gevoel in je lichaam toe ademen, net zolang tot het gevoel weer verdwijnt? Wat wilde je doen? En is dit nog steeds datgene wat je wilt doen? Zo ja, accepteer dan wat er is. Zo nee, neem dan de actie die je zou willen nemen, om datgene te veranderen wat je wilt veranderen.

Jorine coacht, traint en behandelt vrouwen met stress en stress gerelateerde klachten. Wekelijks deelt Jorine een nieuwe Mindfulness is….. oefening met haar lezers.  Een opdracht waarin je je meer bewust wordt van je eigen fysieke ervaringen, gevoelens en gedachten, zonder onmiddellijk over te gaan op automatische actie of reactie. Deze oefeningen helpen je in jouw proces om los te komen van datgene wat je niet meer wilt en niet meer functioneel voor je is. Wil je ook iedere week een Mindfulness is….oefening ontvangen? Schrijf je dan in voor Mindfulness News.