Mindfulness oefening: omarm je emoties

Omarm je emoties om je beter te gaan voelen

Er is moed voor nodig om je emoties aan te gaan. Dit betekent dat je er bewust voor kiest om je oncomfortabel te voelen, met als doel dat je je hierna juist beter gaat voelen. Hieronder geef ik je een prachtige oefening om je emoties te leren accepteren en te gaan ervaren als een cadeautje. Een cadeautje dat bedoelt is om je iets te vertellen, wanneer je bereid bent om er naar te luisteren. 

Omarm je emoties zodat je emoties je richting kunnen geven

Ik ben deze week weer begonnen met werken, na een heerlijke vakantie met mijn gezin in Zuid-Frankrijk. De afgelopen weken heb ik veel mensen gevraagd of ze nog goede voornemens hebben voor het nieuwe jaar. Vaak kreeg ik als antwoord, “Nee hoor ik heb nooit goede voornemens, daar doe ik niet aan”. En daar geloof ik nou helemaal niets van! We hebben allemaal dingen die we graag zouden willen doen of liever niet meer zouden willen doen. Maar het is doodeng om dit te vertellen, want wees eens eerlijk, hoe vaak heb je je zelf al dingen voorgenomen maar ze niet waargemaakt? En dan sta je niet te springen om je goede voornemens aan de grote klok te hangen. Of je houdt jezelf voor dat je ze echt niet hebt, om verdere teleurstellingen voor jezelf te voorkomen.

Mindfulness Oefening: emoties leren accepteren

Hoe zou het voor je zijn wanneer je je emoties gewoon kunt omarmen en je ze kunt zien als boodschappers, waar je iets van kunt leren? Probeer de volgende oefening maar eens toe te passen, de eerstvolgende keer dat je je zorgen maakt, machteloos voelt of het gewoon even niet meer weet. 

3. Neem waar wat er is zonder oordeel

Ga met je aandacht naar je lichaam. Voel wat de emotie in je lichaam oproept. Heb je hier nog niet zoveel ervaren meer stel jezelf dan wat vragen als bijvoorbeeld: wat voel ik in mijn lichaam? waar voel ik het? stroomt het of stagneert het? heeft het een kleur?, enzovoorts.  Op deze manier heb je de focus volledig op je lichaam en voorkom je dat je wordt meegesleurd in de gedachtenstroom die zich in je hoofd manifesteert. Wanneer je merkt dat je gedachten hebt dan is dit helemaal prima. Neem ze waar, zonder oordeel, maar ga er niet in mee. Laat ze voor wat ze zijn. Ze zijn namelijk niet helpend. Probeer bij het gevoel of de enerige in je lichaam te blijven. Zeg tegen jezelf dat het gevoel er mag zijn. Je hoeft niet bang te zijn voor het gevoel. Weet dat het niet meer is dan een energie die door je heentrekt en er weer uitgaat. Wanneer je dit vaker gaat ervaren zul je er meer op durven vertrouwen dat boosheid, angst of verdriet vanzelf weer afzakt, wanneer je toestaat dat het er mag zijn en het niet langer wegdrukt. We zijn namelijk geneigd om dit soort gevoelens als negatief te bestempelen. We drukken ze weg of verdoven ze, zodat we ze niet hoeven voelen. Wanneer we dit doen zullen de emoties onderhuids alleen maar heftiger worden. Omdat het energie is gaat het zich vastzetten in je lichaam en klachten veroorzaken of bouwt de energie zich op en wordt een snelkookpan, die naar verloop van tijd tot ontploffing komt.

3. Neem waar wat er is zonder oordeel

Ga met je aandacht naar je lichaam. Voel wat de emotie in je lichaam oproept. Heb je hier nog niet zoveel ervaren meer stel jezelf dan wat vragen als bijvoorbeeld: wat voel ik in mijn lichaam? waar voel ik het? stroomt het of stagneert het? heeft het een kleur?, enzovoorts.  Op deze manier heb je de focus volledig op je lichaam en voorkom je dat je wordt meegesleurd in de gedachtenstroom die zich in je hoofd manifesteert. Wanneer je merkt dat je gedachten hebt dan is dit helemaal prima. Neem ze waar, zonder oordeel, maar ga er niet in mee. Laat ze voor wat ze zijn. Ze zijn namelijk niet helpend. Probeer bij het gevoel of de enerige in je lichaam te blijven. Zeg tegen jezelf dat het gevoel er mag zijn. Je hoeft niet bang te zijn voor het gevoel. Weet dat het niet meer is dan een energie die door je heentrekt en er weer uitgaat. Wanneer je dit vaker gaat ervaren zul je er meer op durven vertrouwen dat boosheid, angst of verdriet vanzelf weer afzakt, wanneer je toestaat dat het er mag zijn en het niet langer wegdrukt. We zijn namelijk geneigd om dit soort gevoelens als negatief te bestempelen. We drukken ze weg of verdoven ze, zodat we ze niet hoeven voelen. Wanneer we dit doen zullen de emoties onderhuids alleen maar heftiger worden. Omdat het energie is gaat het zich vastzetten in je lichaam en klachten veroorzaken of bouwt de energie zich op en wordt een snelkookpan, die naar verloop van tijd tot ontploffing komt.

1. Haal je zelf van de automatische piloot

Op het moment dat je je gewaarwordt dat je een emotie voelt in de vorm van boosheid, angst, verdriet of welke emotie dan ook, stop dan met datgene wat je aan het doen bent. We zijn geneigd om bij het voelen van een emotie in actie te komen. De emotie te uiten naar een ander, onszelf te verdoven om de emotie niet meer te hoeven voelen, enzovoorts. Zeg simpel STOP tegen jezelf en stop letterlijk met handelen. Wanneer je in een gesprek met iemand zit, benoem dan gerust dat je merkt dat iets jou triggert en geef aan dat je even een moment voor jezelf nodig hebt. Je stapt letterlijk uit het moment. Het helpt om jezelf even terug te trekken. Bijvoorbeeld door op de toiletbril te gaan zitten of door een rondje buiten te gaan lopen.

2. leg een hand op je voorhoofd

Wanneer je op de toiletbril zit helpt het om een hand op je voorhoofd te leggen, zodat het bloed weer terug kan stromen naar je voorhoofd. Dit helpt om je weer uit de overleefstand te halen. Wanneer je namelijk door een emotie wordt getriggerd, zeker wanneer dit een heftige emotie is, dan schiet je lichaam in de overleefstand. In het geval van een heftige emotie trekt 80% van het bloed uit je voorhoofd naar je spieren, om te kunnen overleven. Je lichaam wil vechten, vluchten of bevriezen.
In je voorhoofd zit je prefrontale cortex. Het gedeelte van de hersenen waar oplossingen worden bedacht. Wanneer het bloed uit je voorhoofd wegtrekt wordt het dus een stuk moeilijk om in oplossingen te blijven denken. Tijdens een ruzie of een emotionele trigger wordt het lastig om je te bedenken dat de ander het niet zo bedoelt of dat je je eigen grenzen niet goed hebt bewaakt. Je lichaam schiet op de automatische piloot en handelt gewoon. Daarom is het zo belangrijk om jezelf eerst van de automatische piloot af te halen en daarna een hand op je voorhoofd te leggen om ervoor te zorgen dat het bloed weer terugstroomt naar je voorhoofd. Zo kom je letterlijk weer bij je positieven en kun je weer in oplossingen denken. Het kan ook heel fijn zijn om even op je bed te gaan liggen, zodat je je hand gemakkelijker op je voorhoofd kunt houden. 

3. Neem waar wat er is zonder oordeel

Ga met je aandacht naar je lichaam. Voel wat de emotie in je lichaam oproept. Heb je hier nog niet zoveel ervaren meer stel jezelf dan wat vragen als bijvoorbeeld: wat voel ik in mijn lichaam? waar voel ik het? stroomt het of stagneert het? heeft het een kleur?, enzovoorts.  Op deze manier heb je de focus volledig op je lichaam en voorkom je dat je wordt meegesleurd in de gedachtenstroom die zich in je hoofd manifesteert. Wanneer je merkt dat je gedachten hebt dan is dit helemaal prima. Neem ze waar, zonder oordeel, maar ga er niet in mee. Laat ze voor wat ze zijn. Ze zijn namelijk niet helpend. Probeer bij het gevoel of de enerige in je lichaam te blijven. Zeg tegen jezelf dat het gevoel er mag zijn. Je hoeft niet bang te zijn voor het gevoel. Weet dat het niet meer is dan een energie die door je heentrekt en er weer uitgaat. Wanneer je dit vaker gaat ervaren zul je er meer op durven vertrouwen dat boosheid, angst of verdriet vanzelf weer afzakt, wanneer je toestaat dat het er mag zijn en het niet langer wegdrukt. We zijn namelijk geneigd om dit soort gevoelens als negatief te bestempelen. We drukken ze weg of verdoven ze, zodat we ze niet hoeven voelen. Wanneer we dit doen zullen de emoties onderhuids alleen maar heftiger worden. Omdat het energie is gaat het zich vastzetten in je lichaam en klachten veroorzaken of bouwt de energie zich op en wordt een snelkookpan, die naar verloop van tijd tot ontploffing komt.

4. Benoem je gevoel

Benoem wat het gevoel met je doet wat zich in je lichaam manifesteert. Dus niet wat je van de situatie, van de ander of van jezelf vindt op dat moment. Nee, gewoon het gevoel. Bijvoorbeeld: ik ben bang, ik voel mij machteloos in deze situatie, of ik weet even niet meer wat ik moet doen. Laat ook hier je gedachten voor wat ze zijn en ga er niet in mee. Gedachten helpen je in dit geval niet. Nodig je gevoel uit om je te laten weten waarom het zich aandient. Wat er pijn doet. Weet ook dat het altijd gaat om pijn van vroeger. Je zou jezelf de vraag kunnen stellen waar je dit gevoel vroeger al eerder hebt ervaren. En als je een situatie waar je dit gevoel vroeger eerder hebt ervaren maak dan even contact met de pijn van vroeger. Laat dit gevoel er ook helemaal zijn. Op deze manier neem je jezelf en je gevoel helemaal serieus. Omarm je emoties helemaal. Door contact te maken met de oude pijn kan het geheeld worden. Wanneer dit ok voor je is geef jezelf dan even letterlijk of denkbeeldig een dikke knuffel. Wanneer je geregeld op deze manier stilstaat bij de dagelijkse triggers en deze er helemaal laat zijn. Contact maakt met de oude pijn, dan ben je bezig om jezelf te helen en zul je steeds minder triggers uit het verleden in het heden gaan ervaren. Je zult steeds meer balans in je leven gaan ervaren. 

Deel je ervaringen met mij

Wanneer je geïnspireerd bent geraakt door deze oefening zou ik heel erg leuk vinden als je dit via de mail of onder dit blog met mij zou willen delen.  Je kunt mij mailen via info@happyhealthacademy.nl  

Mindfulness helpt

Mindfulness training verlaagd stress en helpt jou beter om te kunnen gaan met gebeurtenissen op je werk, je relatie, je familie of anderszijds. Mindfulness zorgt ervoor dat je niet meer zo wordt meegesleurd door je emoties of hier uren en dagen in kunt blijven hangen. Mindfulness helpt je meer te leven in het hier en nu. Het leert je datgene waar te nemen wat er is, zonder oordeel en zonder er direct iets aan te hoeven veranderen. Als Mindfulness trainer leer ik jou anders naar situaties te kijken, zodat je er anders mee om kunt gaan en ze je niet langer uit balans brengen. 

Word jij regelmatig overmand door je hevige emoties, zoals angst?

Word je regelmatig overvallen door emoties van angst, boosheid, verdriet, schaamte of jaloezie en beïnvloed dit jouw dagelijkse leven. Bijvoorbeeld in de relatie met je partner, of je kinderen? Ervaar je er hinder van op je werk of  belemmeren jouw emoties jou om de dingen te doen die je zou willen doen? Als Coach en Therapeut ben ik gespecialiseerd in het behandelen emoties waarbij het jou zelf niet lukt om deze te relativeren. Het lichaam slaat oude pijn op en houdt dit vast als een geheugen. Wanneer je in een soortgelijke situatie terechtkomt zal je lichaam je willen beschermen en schiet in angst, boosheid of een andere emotie. Ik help jou met body stress release om dit oude geheugen te wissen, zodat je lichaam niet meer zo heftig hoeft te reageren in bepaalde situaties. Kun je je er een voorstelling van maken hoe fijn dit voor je zou kunnen zijn? Heb je hier zelf geen last van maar ken je iemand in je omgeving die hier wel wat hulp bij zou kunnen gebruiken, stuur dan dit blog door. De ander zal je hier dankbaar voor zijn. 

Jorine Is zowel coach als therapeut. Daarom kun je bij haar terecht voor zowel lichamelijke, mentale als hormonale klachten. Jorine coacht, traint en behandelt mensen met stress en stress gerelateerde klachten zoals: angst(en), overgewicht,  chronische stress en burn-out, spijsverteringsklachten, klachten rondom de overgang, rug, schouder en nekklachten, voedingsintoleranties, hooikoorts, ongecontroleerde emoties en verslavingen. Ook geeft zij Mindfulness trainingen en trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling.