Cursus: ‘Stop met Piekeren’ voor een betere gezondheid

Hoeveel pieker jij?

Als vrouw ben je in staat om tien dingen tegelijk te doen. Je overziet alles wat er moet gebeuren. Vanuit je genen heb je vaak al meegekregen dat het heel belangrijk is om zo goed mogelijk voor iedereen te zorgen: je gezin, je familie en hulpbehoevende vrienden. Om al dit soort taken zo goed mogelijk uit te kunnen voeren heb je de kwaliteiten: ‘verantwoordelijkheidsgevoel’, ‘zorgzaam’, ‘serieus’ en ‘controle’, zeer goed ontwikkeld. Omdat je deze kwaliteiten zo vaak hebt geoefend, ben je er zo goed in geworden dat je niet meer in de gaten hebt dat je erin doorgeslagen bent. Je bent zo hard aan het werk om goed te doen voor anderen dat je jezelf vergeet. Je vindt het lastig om je grenzen aan te geven, om hulp te vragen en om verantwoordelijkheden te laten waar ze thuishoren. Wanneer je niet meer in je kracht staat, zit je niet meer zelf aan het roer, maar kom je in een situatie terecht van piekeren, angst en stress.

Piekeren is de angst over datgene wat er mogelijk zou kunnen gebeuren

We betalen een dure prijs voor ons gepieker

Piekeren leidt tot een fysiek gevoel van angst, wat weer een reactie in je lichaam veroorzaakt, die we stress noemen. Piekeren is een proces van gedachten die zich blijven herhalen, zonder dat ze leiden tot een conclusie of een oplossing. Alle inspanning van het piekeren is daarom tevergeefs. Hoe meer en langer we piekeren hoe meer angst en stress het veroorzaakt. Piekeren verhindert dat we ons hoofd kunnen uitschakelen om ons te laten ontspannen. Het kan geen kwaad wanneer we als een elastiekje af en toe eens worden uitgerekt. Echter wanneer het elastiekje te vaak en te lang wordt uitgerekt, kan gezonde druk omslaan in ongezonde stress en krijg je je hoofd niet meer stil. Omdat het lichaam niet meer kan ontspannen en kan opladen kan dit ertoe leiden dat het elastiekje knapt met overspannenheid of een burn-out tot gevolg. Piekeren laat de energie uit je lichaam weglopen. Het vermoeit je lichaam en je geest en kan de oorzaak zijn van jouw geestelijke, lichamelijke of hormonale klachten.

Welke prijs betaal jij voor jouw gepieker?

Piekergedachten, angst en stress doorbreken

Piekeren ontstaat als gevolg van angst over de dingen die er mogelijk mis zouden kunnen gaan. In plaats van de angst toe te laten en er doorheen te gaan proberen we de angst weg te redeneren met onze gedachten. Het denken geeft je het gevoel dat je controle kunt uitoefenen over de situatie, waar je je zorgen over maakt. In werkelijkheid word je angst alleen nog maar versterkt door de steeds terugkerende gedachten, die geen oplossing bieden. 

Om piekergedachten te doorbreken is het belangrijk om inzicht te krijgen in de angst(en) die ten grondslag liggen aan jouw gepieker. Pas wanneer je de onderliggende angst over de situatie herkent, erkent en je ermee kunt verbinden, verdwijnt de noodzaak om erover te piekeren. Een weldaad voor je lichaam, je geest en je algehele gezondheid. 

Zou je:

  • weer willen genieten van het hier en nu, in plaats van te piekeren over het verleden of de toekomst? 
  • willen leren luisteren naar je hart in plaats van naar je hoofd
  • de controle over alles en nog wat willen leren loslaten?
  • je niet meer druk willen maken, over datgene wat je denkt dat een ander van je vindt?
  • gewoon kunnen zijn wie je bent en durven zeggen wat je wilt?
  • in elke situatie vanuit rust willen kunnen reageren, in plaats van vanuit angst, boosheid of verdriet?
  • de stress in je lichaam willen doorbreken, voordat het de kans krijgt om je burn-out of ziek te maken?
  • willen doen wat je hart ingeeft, anders dan je te laten tegenhouden door angst?

Stap dan nu uit je hoofd terug in je lichaam

Sta jij ook te popelen om weer onderdeel te worden van je leven, in plaats van te blijven leven vanuit je hoofd? Schrijf je dan nu in voor de cursus ‘Stop met Piekeren’ of stel hier je vraag.

Inschrijven of stel je vraag

11 + 13 =