Gevolgen van stress op je gezondheid en vitaliteit 

Stress en stress symptomen zijn niet meer weg te denken uit ons leven.

Piekeren, je zorgen maken, lichamelijke klachten en een opgejaagd gevoel zijn voor velen van ons dagelijkse kost. Tijd om even stil te zitten en helemaal niets te doen is bijna niet meer denkbaar binnen onze maatschappij. Wanneer je niets doet voel je je lui of nutteloos. We moeten altijd iets doen en het liefst minimaal twee dingen tegelijkertijd. Koken en televisie kijken, autorijden en bellen, de hond uitlaten en appen. We raken geïrriteerd van mensen, die te langzaam rijden op de weg. Wanneer iemand niet snel genoeg reageert op een verzoek, dan bestempelen we die persoon als laks en niet geïnteresseerd. En als we niet dag en nacht bereikbaar zijn voor ons werk dan hebben we geen hart voor de zaak. Wie een langzamer ritme aanneemt dan de huidige maatschappij vraagt zal in de ogen van velen nooit succesvol kunnen zijn. Het lijkt wel de norm om als een kip zonder kop rond te rennen en elkaar te laten zien hoeveel ballen we dagelijks in de lucht kunnen houden, zonder er eentje te laten vallen.

Chronische stress eist op lange termijn zijn tol

Je kunt lang of kort wachten maar je kunt op je klompen al aanvoelen dat de ballen op een gegeven moment allemaal gaan vallen. Eerst eentje en daarna steeds meer. Je hoofd wordt steeds vaker een waterhoofd van zorgen en piekergedachten. Je lichaam raakt uitgeput en gaat door klachten steeds vaker protesteren. Je kunt niet goedgehumeurd blijven en goed voor anderen zorgen, wanneer je jezelf uitput. Uiteindelijk volgt er kortsluiting en eist onze drukdoenerij zijn, met overspannenheid of een burn-out tot gevolg.

De gevolgen van stress zijn bekend. Stress is verantwoordelijk voor tal van lichamelijke, geestelijke en hormonale klachten.  Wat echter op termijn vaak nog ernstigere consequenties heeft, is dat er nauwelijks meer tijd gemaakt wordt om emotionele gebeurtenissen te verwerken. Wanneer het leven even stil wil staan, blijven wij maar doorhollen. Koffie, energiedrinks, pillen, een paar glazen alcohol, chocolade, een snelle hap of fastfood, moeten ons overeind houden en onze pijn verdoven. Zo blijven we naar onszelf en de buitenwereld volhouden dat er niets aan de hand is. Op Social Media gaat het met iedereen fantastisch. Dan ga jij toch zeker niet laten zien dat jij helemaal niet zo lekker in je vel zit! Je gaat door met deelnemen aan feestjes waar je helemaal geen zin in hebt en blijft vriendschappen onderhouden die je qua energie helemaal leegzuigen. Je gaat door met “druk” doen net als iedereen. Op termijn stapelen onverwerkte emoties zich op in je lichaam. Je lichaam verkrampt letterlijk, want de spanning kan niet weg. Het gevolg hiervan is nog meer stress voor je lichaam. Je hebt de vicieuze cirkel op gang.

Leer de oorzaak van jouw klachten beter begrijpen,
zodat je weet wat je eraan kunt doen om weer gezond en vitaal te worden

Doorbreken van stress in je lichaam

Het leven even stopzetten en rust nemen is de simpelste manier om ervoor te zorgen dat je je batterijen weer kunt opladen, maar tegelijkertijd ook de moeilijkste. Torenhoge percentages aan mensen die lijden aan slapeloosheid, een depressie, overspannenheid, burn out of hormonale en lichamelijke klachten. Ons hoofd en ons denken zijn in dit informatietijdperk voortdurend actief.

De mate waarop je lichaam iets als stressvol beschouwd en hoe je met emoties omgaat, heeft te maken met je manier van denken. Hiernaast is de mate waarop je voldoende essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt belangrijk, om angst en stress in je lichaam, in goede banen te kunnen leiden. Wanneer je in de regel een negatieve invulling geeft aan de dingen die je overkomen en je het idee hebt dat je het niet goed genoeg doet, dan zal dit eerder tot stress in je lichaam leiden dan wanneer je dingen niet zo snel persoonlijk aantrekt en accepteert zoals ze zijn. Wanneer je ook nog een tekort hebt aan essentiële voedingsstoffen en een overschot hebt aan gifstoffen uit je voeding en het milieu, dan leidt dit onherroepelijk tot klachten.

Artsen weten bijvoorbeeld allang dat stressvolle gebeurtenissen kunnen leiden tot darmproblemen. Nog veel kenmerkender zijn de vele onderzoeken die aantonen dat mentale stress leidt tot lichamelijke, geestelijke en hormonale klachten.

Wanneer je steeds terugkerende lichamelijke klachten, piekergedachten en emoties van woede, angst of verdriet ervaart, dan is het wellicht een goed idee om eens stil te staan bij de mogelijke, diepere oorzaak ervan.

Niet de lichamelijke problemen verdienen onze aandacht
maar de mentale ongemakken die eraan ten grondslag liggen.

Meer dan 90% van de vrouwen die in mijn praktijk komen ervaren al jarenlang meerdere lichamelijke klachten. Veelal zijn dit een of meerdere van de volgende klachten: van regelmatig moe tot extreme vermoeidheid, hoofdpijn, migraine, nek, schouder of rugpijn, spijsverteringsproblemen, voedselintoleranties, allergieën, eczeem, overgewicht, gewrichtsklachten, hoog cholesterol, hoge bloeddruk en hormonale klachten gerelateerd aan vruchtbaarheid, menstruatie of overgang.

Wat deze vrouwen met elkaar gemeen hebben is dat zij vrijwel allemaal last hebben van een opgejaagd gevoel, wisselende stemmingen, piekeren, angsten, schaamte, woede, verdriet, negatief zelfbeeld, perfectionisme en grote zorgplicht. Zij vinden het lastig om hun eigen grenzen aan te geven, hun behoeften en verlangens te erkennen en uiting te geven aan hun gevoelens en emoties.

Bijna iedere studerende of werkende vrouw in Nederland ervaart stress of stress symptomen. Vrouwen leggen zichzelf in het algemeen een enorme zorgplicht en verantwoordelijkheid op om de dingen in hun leven zo goed mogelijk te doen, zowel op het werk/studie als privé. Zij gaan hierdoor vaak voorbij aan eigen behoeften en verlangens en zijn geneigd om hun gevoelens en emoties weg te drukken uit angst gekwetst te worden. Nog maar weinig vrouwen zoeken hulp bij het doorbreken van patronen in hun leven die niet wenselijk voor hun zijn. Enerzijds omdat zij zich niet beseffen dat hun klachten veroorzaakt worden stress en anderzijds omdat de gemiddelde vrouw van zichzelf vindt dat zij het allemaal zelf moet oplossen. Een overtuiging die ten koste gaat van haar eigen gezondheid.

Wat is er nodig om weer gezond en vitaal te worden

Als het goed is begrijp je nu beter waar jouw klachten vandaan komen en heb je een beter beeld gekregen van datgene wat je lichaam nodig heeft om weer te kunnen herstellen namelijk: 

l

Bewustwording en verhelpen van de veroorzakers van stress voor jouw lichaam. Dit kan zijn je perfectionisme, iedereen willen helpen, geen keuzes kunnen maken, heel veel van jezelf moeten, jezelf niet kunnen uiten, niet durven delen, geen grenzen aan kunnen geven, verdriet of boosheid uit het verleden, angsten, enzovoorts. 

 

l

Voldoende essentiële voedingsstoffen om dagelijks alle hormonen aan te kunnen maken om je lichaam gezond te houden. Helemaal in tijden van stress.

Ondersteuning van je lever om alle gif- en afvalstoffen in je lichaam af te kunnen voeren, zodat zij je niet langer ziek kunnen maken.

Control your stress before it Controls you!

Happy Health Academy coacht en traint vrouwen met stress en stressgerelateerde klachten naar Rust in hun Hoofd, Energie in hun Lijf en Balans in hun leven

Wil jij weten hoe jou gezondheid en vitaliteit ervoor staan?
Laat dan een vitaliteitsscan uitvoeren. 
Want meten is weten!

Jorine coacht, traint en behandelt vrouwen met stress en stress gerelateerde klachten. Jorine is Online Coach, Mindfulness Coach en Trainer, Voedingsdeskundige, Detox Consulent en Therapeut op het gebied van (Voeding) Intoleranties en Allergieën. Ook past zij NLP, EFT, Cupping en Kinesiologie toe, om stress te verminderen en energieblokkades op heffen. Hiermee wordt het zelf genezend vermogen van het lichaam weer aangezet om klachten te herstellen.