Visie op gezondheid Happy Health Academy

Stress en druk zijn niet meer weg te denken uit ons leven.

Een hoofd vol zorgen, een opgejaagd gevoel en piekergedachten zijn voor velen van ons dagelijkse kost. Tijd om het hoofd even leeg te maken, een moment te zitten en niets doen, spontaan bij iemand op bezoek gaan, zonder je bezoek te plannen, is er niet meer bij. Tijd om rustig een boek te lezen of een wandeling te maken zonder doel is er vaak niet. Tenminste dat denken we. We raken geïrriteerd van mensen, die te langzaam rijden op de weg. Wanneer iemand niet snel genoeg reageert op een verzoek, dan bestempelen we die persoon als laks en niet geïnteresseerd. En als we niet dag en nacht bereikbaar zijn voor ons werk dan hebben we geen hart voor de zaak. Wie een langzamer ritme aanneemt dan de huidige maatschappij vraagt zal in de ogen van velen nooit succesvol kunnen zijn. Het lijkt wel de norm om als een kip zonder kop rond te rennen en elkaar te laten zien hoeveel ballen we dagelijks in de lucht kunnen houden, zonder er eentje te laten vallen.

Gevolgen van stress voor je gezondheid

Je kunt lang of kort wachten maar je kunt op je klompen al aanvoelen dat de ballen op een gegeven moment allemaal gaan vallen. Eerst eentje en daarna steeds meer. Je hoofd wordt steeds vaker een waterhoofd van zorgen en piekergedachten. Je lichaam raakt uitgeput en gaat door klachten steeds vaker protesteren. Je kunt niet goedgehumeurd blijven en goed voor anderen zorgen wanneer je jezelf uitput, zonder je batterijen weer op tijd op te laden. Uiteindelijk volgt er kortsluiting en eist onze drukdoenerij haar tol, met overspannenheid of een burn-out tot gevolg.

De gevolgen van stress zijn bekend. Stress is verantwoordelijk voor tal van lichamelijke, geestelijke en hormonale klachten.  Wat echter op termijn vaak nog ernstigere consequenties heeft, is dat er nauwelijks meer tijd gemaakt wordt om emotionele gebeurtenissen te verwerken. Wanneer het leven even stil wil staan, blijven wij maar doorhollen. Koffie, energiedrinks, pillen, een paar glazen alcohol, chocolade, een snelle hap of fastfood, moeten ons overeind houden en onze pijn verdoven, zodat we voor onszelf en de buitenwereld kunnen blijven doen alsof er niets aan de hand is. Op Social Media gaat het met iedereen fantastisch. Dan ga jij toch zeker niet laten zien dat jij helemaal niet zo lekker in je vel zit! Je gaat door met deelnemen aan feestjes waar je helemaal geen zin in hebt en blijft vriendschappen onderhouden die je qua energie helemaal leegzuigen. Je gaat door met “druk” doen net als iedereen. 
Op termijn stapelen onverwerkte emoties zich op in je lichaam. Je lichaam verkrampt letterlijk, want de spanning kan niet weg. Het gevolg hiervan is nog meer stress voor je lichaam. Je hebt de vicieuze cirkel op gang.

Leer de oorzaak van jouw klachten beter begrijpen,
zodat je weet wat je eraan kunt doen om ze te verminderen.

Doorbreken van stress in je lichaam

Het leven even stopzetten en rust nemen is de simpelste manier om ervoor te zorgen dat je je batterijen weer kunt opladen, maar tegelijkertijd ook de moeilijkste. Torenhoge percentages aan mensen die lijden aan slapeloosheid, depressies, overspannenheid, burn-out, hormonale en lichamelijke klachten maakt duidelijk dat het hier vooral om mentale rust gaat. Ons hoofd en ons denken zijn in dit informatietijdperk voortdurend actief.

De mate waarop je lichaam iets als stressvol beschouwd en hoe je met emoties omgaat, heeft te maken met je manier van denken. Hiernaast is de mate waarop je voldoende essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt belangrijk, om angst en stress in je lichaam, in goede banen te kunnen leiden. Wanneer je in de regel een negatieve invulling geeft aan de dingen die je overkomen en je het idee hebt dat je het niet goed genoeg doet, dan zal dit eerder tot stress in je lichaam leiden dan wanneer je dingen niet zo snel persoonlijk aantrekt en accepteert zoals ze zijn. Wanneer je ook nog een tekort hebt aan essentiële voedingsstoffen, dan leidt dit onherroepelijk tot klachten.

Artsen weten bijvoorbeeld allang dat stressvolle gebeurtenissen kunnen leiden tot darmproblemen. Nog veel kenmerkender zijn de vele onderzoeken die aantonen dat mentale stress leidt tot lichamelijke, geestelijke en hormonale klachten.  

Wanneer je steeds terugkerende lichamelijke klachten, piekergedachten en emoties van woede, angst of verdriet ervaart, dan is het wellicht een goed idee om eens stil te staan bij de mogelijke, diepere oorzaak ervan.

Niet de lichamelijke problemen verdienen onze aandacht
maar de mentale ongemakken die eraan ten grondslag liggen.

Meer dan 90% van de vrouwen die in mijn praktijk komen ervaren al jarenlang meerdere lichamelijke klachten. Veelal zijn dit een of meerdere van de volgende klachten: van regelmatig moe tot extreme vermoeidheid, hoofdpijn, migraine, nek, schouder of rugpijn, spijsverteringsproblemen, voedselintoleranties, allergieën, eczeem, overgewicht, gewrichtsklachten, hoog cholesterol, hoge bloeddruk en hormonale klachten gerelateerd aan vruchtbaarheid, menstruatie of overgang.

Wat deze vrouwen met elkaar gemeen hebben is dat zij vrijwel allemaal last hebben van een opgejaagd gevoel, wisselende stemmingen, angsten, schaamte, woede, verdriet, negatief zelfbeeld, perfectionisme en grote zorgplicht. Zij vinden het lastig om hun eigen grenzen aan te geven, hun behoeften en verlangens te erkennen en uiting te geven aan hun gevoelens en emoties.

Bijna iedere studerende of werkende vrouw in Nederland ervaart een te grote draaglast. Vrouwen leggen zichzelf in het algemeen een enorme zorgplicht en verantwoordelijkheid op om de dingen in hun leven zo goed mogelijk te doen, zowel op het werk/studie als privé. Zij gaan hierdoor vaak voorbij aan eigen behoeften en verlangens en zijn geneigd om hun gevoelens en emoties weg te drukken uit angst gekwetst te worden. Nog maar weinig vrouwen zoeken hulp bij het doorbreken van patronen in hun leven die niet wenselijk voor hun zijn. Enerzijds omdat zij zich niet beseffen dat hun klachten veroorzaakt worden stress en anderzijds omdat de gemiddelde vrouw van zichzelf vindt dat zij het allemaal zelf moet oplossen. Een overtuiging die ten koste gaat van hun eigen gezondheid.

Wat kun jij er zelf aan doen om weer gezond te worden

Als het goed is begrijp je nu beter waar jouw klachten vandaan komen en weet je wat je lichaam nodig heeft om te kunnen herstellen namelijk:

l

Aanpakken van de veroorzakers van stress voor jouw lichaam en het reduceren van de aanwezige stress in je lichaam. Zodat er voldoende energie overblijft om je lichaam gezond te houden.

l

Zorgen dat je voldoende essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt, om je lichaam gezond te houden. Helemaal in tijden van stress.  

Happy Health Academy helpt jou je lichaam gezond te
houden en klachten te verminderen

Ik ben deskundige op het gebied van stressreductie en het verminderen van klachten als gevolg van stress.

Ik help jou om de veroorzakers van stress voor jouw lichaam aan te pakken en de aanwezige stress in jouw lichaam te reduceren, zodat je weer Rust in je hoofd, Energie in je lijf en Balans in je leven terugvindt.

Control your stress before it Controls you!

Wil je de oorzaak van je klachten beter leren begrijpen? Laat dan een vitaliteitsscan uitvoeren, want meten is weten!

Share This